Wat is hoofdpijn?

Hoofdpijn is een veelvoorkomende klacht. Veel mensen hebben er last van. Er is steeds meer bewijs dat fysiotherapie een zinvolle behandeling kan zijn. Bij de behandeling van hoofdpijn is het erg belangrijk dat de behandelaar kennis heeft van de verschillende soorten hoofdpijn en de mogelijke behandelvormen.

Soorten hoofdpijn

• Primaire hoofdpijn heeft vaak geen duidelijke oorzaak. De hoofdpijn wordt niet veroorzaakt door aantoonbare invloeden van buiten het lichaam en ook niet door een andere aandoening. Vormen van primaire hoofdpijn zijn migraine, spanningshoofdpijn en clusterhoofdpijn.
  • Secundaire hoofdpijn komt door externe factoren, zoals overmatig medicijngebruik of nekklachten. De laatste vorm noemen we ‘cervicogene’ hoofdpijn.
  • Triggers kunnen hoofdpijnklachten uitlokken of verergeren bij mensen die al gevoelig zijn voor hoofdpijn. Bekende triggers zijn stress, hormonale veranderingen, vermoeidheid, teveel of te weinig slaap, een verkeerde hoofdhouding of nekklachten.
  • Spierspanningshoofdpijn komt vaak voor bij mensen die ook nekklachten hebben. Dat kan komen door aandoeningen van de nek zelf of door een prikkeling van de nekzenuwen in het ruggenmerg.

Sommige vormen van hoofdpijn zijn te behandelen met medicijnen, om klachten te verlichten en eventueel te voorkomen. Maar u kunt zelf ook iets doen aan hoofdpijnklachten door middel van oefeningen en door te leren hoe u het beste kunt omgaan met de pijn.

Als u vooral last heeft van spanningshoofdpijn, migraine met daarbij nekklachten of cervicogene hoofdpijn, is een behandeling door een fysiotherapeut of manueeltherapeut aan te raden. Zo’n behandeling bestaat uit informatie en advies in combinatie met oefeningen om uw houding te verbeteren, het trainen van specifieke nekspieren, het verbeteren van de bewegelijkheid van de nek en het leren ontspannen van uw nek en schouders

Onze praktijk is aangesloten bij hoofdpijnnetwerknoord.nl.

Hoofdpijn Netwerk Noord

Het Hoofdpijn Netwerk Noord bestaat uit een groep fysiotherapeuten en manueeltherapeuten die optimale zorg willen bieden aan patiënten met hoofdpijn. Zij werken samen met het Hoofdpijncentrum van het Martini Ziekenhuis in Groningen en huisartsen uit de regio.