Wat is reuma?

Reuma is een verzamelnaam voor meer dan tweehonderd verschillende aandoeningen aan de botten, gewrichten, spieren, pezen, kapsels en bindweefsels. Ongeveer een op de 10 mensen in Nederland heeft een chronische reuma aandoening. De meest voorkomende klachten bij reuma zijn pijn, stijfheid, warmte en zwellingen in de ledematen.

Oorzaken van reuma

Over de oorzaken van reuma is nog lang niet alles bekend. Hoogstwaarschijnlijk is het ontstaan van reuma een combinatie van verschillende factoren waaronder, verstoring van het immuunsysteem, infecties met virussen of bacteriën, overbelasting, gebrek aan beweging, stress en aanleg.

Onze fysiotherapeut kan een rol spelen in de verschillende fasen van de aandoening. Onze fysiotherapeut begeleidt u bij het proces van verbeteren en/of leren omgaan met de klachten en beperkingen in activiteiten in het dagelijks leven. Reumatische aandoeningen zijn chronisch van aard.

Fysiotherapie bij reuma is het zoeken naar een evenwicht met enerzijds zo veel mogelijk oefening en beweging, anderzijds het ontzien van de aangetaste gewrichten.
De reumatoloog en fysiotherapeut bepalen in overleg welke oefeningen en bewegingen voor u het meest geschikt zijn.

Voor wie?

Mensen met aandoeningen aan botten, gewrichten, spieren, kapsels en bindweefsel.

Reumanet Noord

ReumaNet Noord is een regionaal samenwerkingsverband tussen eerstelijns fysiotherapeuten in het verzorgingsgebied van het Wilhelmina Ziekenhuis Assen (WZA), het Martini Ziekenhuis Groningen, het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) – Centrum voor Revalidatie, de Ommelander Ziekenhuis Groep en het Refaja Ziekenhuis.

Het doel van ReumaNet Noord is het creëren van uniformiteit binnen de fysiotherapeutische behandeling van reuma, waardoor de behandeldoelen van de patiënt op een kwalitatief goede manier worden bereikt.

Onze praktijk is aangesloten bij reumanetnoord.nl