Mindfulness

Wat is mindfulness?

Mindfulness is doelbewust en niet oordelend aanwezig zijn in het hier en nu.  Bewuster omgaan met stress en spanningen en  intenser genieten.

Waarom mindfulness?

Veel onderzoek laat zien dat mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en het positieve veranderingen teweeg brengt in cognitief en neurobiologisch functioneren. Door mindfulness verandert  de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Bewust keuzes maken in plaats van automatisch reageren.

Voor wie?

Mindfulness oefeningen kunnen  helpen om meer rust en een groter lichaamsbewustzijn te ervaren. Hierdoor worden gezondheidsklachten beter hanteerbaar.

• Mensen met stress-symptomen (zoals o.a. hoge bloeddruk, vermoeidheid, slapeloosheid).
  • Mensen met slaapproblemen en vermoeidheid in het algemeen.
  • Mensen met depressie en angst klachten.
  • Mensen met (chronische) pijn.
  • Mensen met psychische gevolgen van ernstige ziekte en tegenslag.

Werkwijze

Mindfulness wordt in individuele sessies en/of in cursusvorm aangeboden door onze opgeleide mindfulness therapeut. De cursus bestaat uit 8 bijeenkomsten met een groepsgrootte van 4 tot 6 cursisten. De mindfulness oefeningen leren u zich  beter te concentreren, minder te piekeren, gemakkelijker te ontspannen en om te gaan met pijn/ ziekte. De geest wordt rustiger.

Resultaat

• Meer bewustwording en inzicht in uw gedachtenpatronen, uw reacties, uw handelen, uw emoties en gemoedstoestanden (en de keuze om daar soms anders mee om te gaan).
  • Het meer afstand kunnen nemen van problemen.
  • De kwaliteit van het leven verbeteren en bewuster en intenser genieten.
  • Meer energie tot uw beschikking hebben.
  • Beter om kunnen gaan met stressvolle gebeurtenissen of momenten wanneer het niet gaat zoals u wilt.
  • U kunt u beter concentreren (meer focus en minder piekeren).
  • U kunt uw grenzen beter aangeven (meer bewustwording).
  • U  leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren.