Wat zijn knieklachten?

De meeste knieklachten komen voor bij mensen die intensief sporten en "ouderen". Vaak hebben de ouderen last van chronische knieklachten, bijvoorbeeld een slijtage van de knie.

Soorten klachten

Er zijn verschillende soorten knieklachten; specifieke en aspecifieke knieklachten. Dit is afhankelijk van de aard van de knieklacht en dus of er een duidelijke en zichtbare oorzaak van de klacht is.

Met specifieke knieklachten worden klachten bedoeld waarbij de oorzaak van de klacht duidelijk is. Hierbij kan men de aandoening aantonen middels aanvullend diagnostiek. Voorbeelden van specifieke knieklachten zijn een menisculslaesie of slijtage van de knie.

Aspecifieke knieklachten zijn klachten waarbij de oorzaak van de klacht in de knie zit en dus niet duidelijk is. Bijvoorbeeld als er middels een MRI-scan of röntgenfoto geen afwijkingen in de structuren van de knie te zien zijn. Dit wil niet meteen zeggen dat de pijn 'tussen de oren' zit. Er kan bijvoorbeeld pijn in de knie ontstaan door referred pain (pijn of afstand). Referred pain kan ontstaan doordat triggerpoints, in de spieren rondom de knie, pijn geven richting de knie. Denk aan triggerpoints in de liesspieren. Triggerpoints ontstaan door stress, een verkeerde houding of bijvoorbeeld een eenzijdig bewegingspatroon. Daarnaast kunnen aspecifieke knieklachten ontstaan door letsel van een ander gewricht, zoals de enkel en/of heup.

Meest voorkomende aandoeningen die pijnklachten in de knie veroorzaken

• Kruisband letsel
  • Meniscus letsel
  • Jumpers knee
  • Versleten knie (artrose)
  • Kraakbeen blessure

Behandeling van knieklachten is afhankelijk van de oorzaak. Er zijn een aantal dingen die bij iedere klacht belangrijk zijn, zoals het optimaliseren van de mobiliteit, kracht en stabiliteit van de knie. Dit kan bijvoorbeeld door oefentherapie, dry needling, manuele technieken, manuele triggerpointtherapie, taping of massage.